Kuidas kirjutada VR-näidendit: uurimus laiendatud reaalsuse teatrist eesmärgiga luua näidendikirjutamise meetod virtuaalreaalsuse jaoks
Ana Victoria Falcón Araujo
Käesolev doktoritöö on esimene, mis pakub välja virtuaalreaalsuse jaoks kavandatud näidendite kirjutamisprotsessi ja -vormi. Virtuaalreaalsus, mida tuntakse ka kui VR, on arvutiga loodud kolmemõõtmeline keskkond, milles publik võib käskude ja füüsilise liikumise abil suhelda (Ryan 2015: 15). VR-teatri jaoks tööprotsessi ja formaadi kavandamise kaudu on käesoleva kunstilise uurimuse eesmärk aidata näitekirjanikke ja stsenariste, et koostada näidendeid üha arenevale virtuaalse ja laiendatud reaalsuse (XR) meediumite jaoks.
Doktoritöö metoodika koosneb kirjandusülevaatest, autoetnograafiast ja praktikast kui uurimusest. Uurides, kuidas tuua virtuaalreaalsuse elemendid leheküljele, kirjeldatakse käesolevas uurimuses kirjanike töötoa, praktilise käsiraamatu ja kahe laiendatud reaalsuses (XR) näidendi väljatöötamist, mille stseenid on paigutatud 360° videole ja piiratud interaktiivsusega. Selle kunstilise uurimuse lõpus pakutakse välja arendusprotsess, kuidas kirjutada lugusid VR-näidendiks nimetatud formaadis, mis täidab kirjandusliku stsenaariumi (Szczepanik 2013: 86) funktsiooni virtuaalreaalsuse või laiendatud reaalsuse teatrilavastuses. Seega tähistab VR-näidend loo kontseptsiooni lõpuleviimist ja on lavastusdokumentide, nagu lavastaja stsenaariumi, valgustuse põrandaplaanide, interaktsioonide tehnilise jaotuse, meeleoluplaanide, storyboardide, narratiivsete radade kujunduse, tegevuste telgede kaardistamise ja muude virtuaalreaalsusnäidendi lavastamiseks vajalike dokumentide põhiallikaks.
Käesolevas doktoritöös arendatakse traditsioonilist lavastuskirjandust ja stsenaristikat, et luua formaat üha areneva virtuaalse ja laiendatud reaalsuse meediumi jaoks. Sellega võimaldab see kunstiline uurimus VR-ga mitte kursis olevatel, kuid teatri ja kino kirjutamiskokkuleppeid tundvatel jutustajatel haarata virtuaalse reaalsuse narratiivseid võimalusi ja leida loomingulisi
täitumist, koostades selle jaoks lugusid.
Loomingulised teosed:
VR Writing Jam - kirjanike töötoa dokumentatsioon (30. mai 2020)
Nii et sa tahad kirjutada metaversiooni jaoks: Praktiline käsiraamat VR-ga töötavatele kirjanikele - praktiline käsiraamat (19.-20. juuni 2021)
Constellations - VR-mängu kohandamine (25.-27. mai 2022)
Magical Girl Factory - originaalne VR-näidend (13. jaanuar 2023)
Juhendajad vanemteadur Madli Pesti, PhD ja Marion Jõepera, PhD (teater)
Oponent Ágnes Karolina Bakk, PhD (MOME Innovatsioonikeskus. Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest).
Doktoritöö kaitsti 24. oktoobril 2023
Uurimistöö link: https://sise.eamt.ee/repositoorium/?3239
(tõlkeabi: DeepL.com (free version))