Isemääramisel põhinev vaimne loominguruum improvisatsiooni kaudu
Jaak Sikk, Marju Raju, Sergio Castrillon, Lembit Orgse

Uurimuse eesmärgid:
Projekt uurib kindla metoodika alusel ansamblis improviseerimise mõju muusikaüliõpilaste kunstilisele vastutusvõimele, eneseusaldusele, vaimsete protsesside teadvustamisele ja kunstitegevusse suunamisele ning riskide juhtimisele. Loetletud väärtused toetavad komplementaarselt üliõpilaste isemääravat käitumist. Uuringus osalevad kaks muusikaüliõpilaste gruppi, kellega viiakse läbi kaks intensiivset kolmepäevast improvisatsioonikursust. Kahe kursuse läbiviimine tõstab uuringu usaldusväärsust ning võimaldab teist kursust esimese analüüsi põhjal jooksvalt arendada. Osalevad Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia pedagoogilise suuna üliõpilased, kes mängivad erinevaid pille. Kogutakse kursuste vaatluse teel saadud märkmeid, osalejatele esitatakse pärast kursusi küsimustik selle kohta, kuidas rakendatud metoodika nende mõtteviisi uuritavate väärtuste osas mõjutas. Saadud vastuseid uuritakse kvalitatiivselt Atlas.ti programmi abil ning sekundaarselt kvantitatiivselt. Viiakse läbi täpsustavad intervjuud. Kogu uurimismaterjali (sh. pilootuuringu põhjal sõnastatud eeldused) analüüsitakse tervikuna.
Eesmärgiks on luua meetod “isemääramisel põhinev vaimne loominguruum improvisatsiooni kaudu”, mis toetab muusikute eneseusaldust, kunstilise vastutuse võtmist, sisemiste vaimsete protsesside teadvustamist ja kunstitegevusse suunamist ning riskide haldamist. Metoodika aitab kaasa eneseteadlikuks ja küpseks artistiks kujunemisele nii improvisatsioonis kui kunstilistes tegevustes laiemalt. Projekti raames valmib pikas perspektiivis mõju ja väärtust omav meistrikursuse formaat, kirjutatakse teaduslik ja populaarteaduslik artikkel, korraldatakse kontserdid, esitletakse uurimust raadios, koolitatakse tulevasi muusikaõpetajaid.

Periood:
1.11.2025–31.12.2026

Rahastaja / programm:
Kultuuriministeerium / Kultuuri- ja loomevaldkondades loovuurimuse toetamine