Muusikaline liikumisimpulss ja interpreedi enesepilt: tähelepanekuid ja järeldusi ajalooliselt informeeritud esituspraktika põhjal
Lembit Orgse, Peeter Sarapuu, Toomas Siitan, Martti Raide, Meelis Orgse
Uurimuse eesmärgid:
Loomeuurimus püüab avada ja selgitada üht protsessi, mis toimub interpreediga muusika esituse ajal, täpsemalt – kirjeldada ja sõnastada muusikalist liikumisimpulssi (MLI). Uurimuses kasutatav MLI üldmõiste sisaldab ja seostab liikumised mida on võimalik lugeda muusikalisest nooditekstist; liikumised, mis aitavad muusikat instrumendil kõlama panna ja liikumised, mille ühine tunnetamine aitab muusikutel koosmänguprotsessis omavahel kommunikeeruda ja edastada muusikalist sõnumit kuulajatele. Selle üldmõiste selgitamise käigus otsitakse vastust küsimusele: millised on muusika esitusega seotud mentaalsed ja füüsilised liikumised, mille koostoimena tekib nähtus, mida võime nimetada MLIks? MLI mõiste kirjeldamine nõuab lisaks suhtestamisele olemasoleva muusikateoreetilise raamistikuga ka uurimis- ja tõendusmaterjali, mida on võimalik saada interpreedi sisemise esituskogemuse kirjeldusest. Interpreedi autoetnograafilise sisekõne sessioonide analüüsimisel kasutatakse uurimuses „interpreedi enesepildi“ mõistet. Siinkohal piirdutakse isiksusepsühholoogiast tuntud enesepildi nende külgedega, mida saab seostada muusika- ja muusika interpretatsiooniga ja uuritakse sellise enesepildi võimalikke muutusi seoses MLIde teadvustamisega ja elluviimisega mänguprotsessis. MLIde mõju enesepildi muutustele uuritakse erinevates praktilistes esitusolukordades ja erinevate muusika repertuaarinäidete abil – soolo ja koosmängusituatsioonides. Toimub kaks erineva kavaga kontserti. Uuritakse esitajaid erinevates rollides – kui soliste, ansambliliikmeid ja kui orkestrante, kui erineva mängukogemusega esitajaid – tipp-professionaale ja üliõpilasi. Sellega on ka põhjendatud vajadus kahe erineva kontserdikava esituse järele. Täpsem sisekõne formaat valitud interpreetidelt sisekõne ülestähenduste kogumiseks töötatakse välja eelneva teoreetilise ettevalmistustöö tulemusel. Vajadusel täpsustatakse kahe kontserdisessiooni vahel refleksiooniandmete kogumise vormi ja metoodikat. Mõlema kontserdi solist ja muusikaline juht on projekti põhitäitja. Kaasatud on üliõpilased nii solistidena ajaloolisel klaveril(haamerklaveril, fortepiano) kui orkestriliikmetena. MLI uuringusse sisekõne andmestiku kogumisel on neist kaasatud enamik. Mitme esineja kaasamine ja kasutamine katses (lisaks projekti põhitäitjale) lisab erinevaid vaatenurki ja suurendab järelduste tõenduspõhisust. Projekti viimases etapis toimub kogutud MLI ja interpreedi enesepildi andmestiku analüüs ja uuringu lõplike tulemuste vormistamine.
Periood:
01.09.2023−31.12.2024
Rahastaja / programm:
Kultuuriministeerium / Kultuuri- ja loomevaldkondades loovuurimuse toetamine